V zájmu veřejného zdraví usilují města, firmy i jednotlivci cesty o zlepšení kvality ovzduší cestou snižování emisí. Ford nyní představuje technologii, která může přispět k čistšímu vzduchu v místech, kde je to zapotřebí nejvíce. Užitkové vozy této značky s plug-in hybridním pohonem mohou v určitých oblastech jezdit výhradně na elektrický pohon, tedy s nulovými lokálními emisemi.
Díky tomu, že Transit Custom PHEV „zná“ svoji aktuální polohu (stejně jako jiné automobily vybavené GPS), může se automaticky přepnout na elektrický pohon při vjezdu do předem definovaných oblastí typu nízkoemisních zón. Tato technologie se označuje anglickým termínem „geofencing“ (virtuální „oplocení“ určité geografické oblasti). Uplatnit se může nejen v centrech měst. Provozovatelé mají možnost definovat si vlastní ekologické zóny, například v okolí škol, dětských hřišť, popřípadě administrativních a logistických zón.
Jakmile vůz oblast opustí, automaticky se přepne na nejvhodnější režim pohonu pro danou situaci. Může se například spustit zážehový motor EcoBoost, který v Transitu Custom PHEV slouží jako generátor elektřiny, tudíž prodlužuje celkový dojezd.
Slovníček pojmů:
PHEV – plug-in hybridní elektrické vozidlo je automobil, jehož trakční akumulátor lze dobíjet prostřednictvím spalovacího motoru ve voze a rovněž z externího zdroje.
GPS – Global Positioning System určuje přesnou polohu přijímače prostřednictvím sítě satelitů. Běžně se využívá v automobilových, lodních i leteckých navigacích nebo v chytrých telefonech.
Geofence – virtuální oplocení určité geografické oblasti.
Nízkoemisní zóna – oblast, do níž je vjezd povolen pouze vozidlům splňujícím určitou emisní normu nebo podobné technické kritérium.
Pro lepší vzduch ve městech
Nízkoemisní zóny se po Evropě objevují stále častěji. Města v nich spatřují cestu k lepší regulaci environmentálních dopadů automobilismu na svém území. Za prvních šest měsíců provozu „ultranízkoemisní“ zóny v Londýně poklesly koncentrace oxidu dusičitého (NO2) v ovzduší téměř o 30 procent.
Nedávná studie Fordu ukázala, že ke zlepšení kvality ovzduší mohou přispět automobily s hybridním pohonem: celkem 75 procent kumulativního nájezdu vozů Transit Custom PHEV, provozovaných zúčastněnými partnery (Addison Lee Group, British Gas, metropolitní policie a městská organizace Transport for London), proběhlo v elektrickém režimu bez aktivace spalovacího motoru. Podobné studie nyní probíhají v Kolíně nad Rýnem a ve Valencii.
Geofencigový modul Transitu Custom PHEV zaznamenává údaje o provozu na elektřinu ve vymezených oblastech. Zašifrovaná data lze poté zabezpečenou cestou sdílet s místně příslušnými úřady, které mohou tímto způsobem ověřit, zda provozovatel skutečně dodržuje podmínky vjezdu do nízkoemisní zóny.
TIPY:
Koukněte, s kým zvládnete stěhování firem Praha hravě a lehce.
Nabíjecí hybridy
Dodávka Transit Custom Plug-in Hybrid i velkoprostorové Tourneo Custom Plug-in Hybrid nabízejí jako první modely ve své třídě hybridní pohon. Vysokonapěťový akumulátor o kapacitě 13,6 kWh umožňuje Transitu Custom PHEV ujet bez aktivace spalovacího motoru až 56 km, v případě Tournea Custom PHEV jde až o 53 km – v obou případech dle homologačního cyklu NEDC. Zážehový motor 1.0 EcoBoost může podle potřeby prodloužit celkový dojezd na více než 500 km, opět dle NEDC.Oba modely lze plně nabít za necelé čtyři a půl hodiny z běžné domácí zásuvky, respektive za méně než tři hodiny na komerční nabíječce. Elektřinu si navíc vůz vyrábí během jízdy sám rekuperací kinetické energie při brzdění nebo při jízdě setrvačností. Ford Transit Custom Plug-in Hybrid a Tourneo Custom Plug-in Hybrid se začaly sériově vyrábět koncem roku 2019.Provozní zkoušky, organizované Fordem v různých evropských městech, ukázaly, že užitkové automobily s PHEV pohonem mohou být praktickým řešením pro firmy působící v městských oblastech. Protože nejsou závislé na nabíjecí infrastruktuře, nemusí se provozovatelé trápit obavami z nedostatečného dojezdu. Plug-in hybridy tedy nabízejí to nejlepší z obou světů – možnost jízdy s nulovými lokálními emisemi a současně i akční rádius bez kompromisů. A nedochází ani ke snížení přepravní kapacity oproti ekvivalentním modelům, poháněným běžným vznětovým motorem.